dimecres, 8 de gener del 2014

L'augment de la T-10 és un abús de poder

Des de que la dreta està governant Barcelona, l'augment de les tarifes del transport públic han augmentat d'una manera absolutament abusiva. És una de les millors mostres de com CiU fa pagar a les classes populars la crisi. 

Aquest augment és un abús de poder contra les classes populars especialment al jovent i aturats al quals se'ls nega de facto el dret a la mobilitat no existeix sense tarifes socials imprescindibles en un país amb la meitat dels joves sense treball i el 24% de la població en atur. Està clar que la insensibilitat social de CiU està a les dues bandes de la Plaça Sant Jaume. Artur Mas no té res a envejar-li a Xavier Trias.

L'alcalde Trias està convertit l'accés al transport públic en luxe, en un privilegi i no en un dret de la ciutadania. En compte de fomentar l'ús ciutadà dels transports públics amb tarifes accessibles a tothom. Qui hauria de ser l'impulsor de l’ús del transport públic s'ha convertit en el seu enemic. 

Xavier Trias s'ha convertit en l'alcalde del lobby del cotxe, primer va privatitzar els aparcaments municipals, desprès va reduir l'impost de circulació i va fer un decret de gratuïtat de l'àrea verda. El seu objectiu no és altre que fomentar la mobilitat privada en una ciutat que té gravíssims problemes de contaminació.

Aquestes tarifes anti-socials no faran més que augmentar el dèficit de l'ATM, doncs cada cop menys ciutadans podran agafar el bus o el metro. La reducció de les aportacions de l'Estat formen part del problema tarifari, es cert però Trias no pot excusar-se darrere les "dificultats pressupostàries" doncs alhora de confeccionar el pressupost de Barcelona ha primat amb escreix les inversions en el barris benestants de Barcelona, en comptes dels barris populars o les tarifes socials dels serveis públics. És la seva opció, la de les dretes barcelonines de CiU i PP. 

La Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona i la Plataforma pel Transport Públic han convocat per aquest dijous a les 20h una concentració a la Plaça Sant Jaume de Barcelona per denunciar aquest augment abusiu. En un comunicat, que reproduïm més a baix, demanen la creació d’una mesa social per fixar les tarifes del transport públic que adeqüi els preus als ingressos de la població i on tinguin hi participin entitats socials, i sindicats. "La fixació d’una tarifa social de la qual puguin beneficiar-se les classes més desfavorides en els seus desplaçaments diaris hauria de ser una prioritat per a aquest Ajuntament".

Comunicat de la FAVB i la PTP


9 de gener a les 20h: concentració contra la pujada del preu del transport públic, per unes tarifes socials

Sumant càstigs a una ciutadania cada cop més desposseïda dels seus drets, el nou any ens porta una nova pujada de tarifes en el transport públic, mentre els ingressos de la majoria de la població, recordem-ho, lluny d’augmentar en paral·lel a aquestes tarifes, no fan més que disminuir.


D’esquenes a la realitat social, l’objectiu dels continus augments que hem patit els darrers anys no és altre que disminuir el finançament públic del transport via impostos i cobrir-lo amb l’augment de la contribució dels usuaris, que ha passat d’un 40% a un 47% en els dos darrers anys.

L’augment abusiu que això ha comportat suposa a la pràctica eliminar el caràcter social del transport públic, dificultant l’accés universal a aquest servei al·legant dificultats pressupostàries. Suposen també un cop per a la promoció d’aquest transport davant del transport privat i per tant per les polítiques de mobilitat sostenible de les quals l’Ajuntament hauria de ser el principal impulsor.

Fets com aquests demostren a més que, en les qüestions que estan a la seva mà, les polítiques aplicades per l’Ajuntament de Barcelona no difereixen de les polítiques antisocials de la Generalitat o l’Estat.

Davant d’aquesta situació les demandes veïnals són:


Congelació del darrer augment aplicat a les tarifes, que assoleix xifres que no guarden cap mena de relació amb el poder adquisitiu de la població, com ara 10,30€ a la T10 o 42,50€ a la T-50/30. L’argument que títols com aquests no són d’ús quotidià per als barcelonins afegeix la burla a una política tarifària que castiga els més febles
Transparència en els comptes del transport públic. Qüestions com la profusió de càrrecs directius amb salaris desconeguts i fora de conveni a TMB, la principal empresa operadora a Barcelona, no ajuden a pensar que la seva gestió es fa rigorosament amb els criteris d’interès públic que correspon a la seva naturalesa d’empresa pública.
Creació d’una taula social per fixar les tarifes del transport públic que tingui com a objectiu bàsic adequar els preus als ingressos de la població i on tinguin cabuda els diferents agents socials. La fixació d’una tarifa social de la qual puguin beneficiar-se les classes més desfavorides en els seus desplaçaments diaris hauria de ser una prioritat per a aquest Ajuntament.

Per tot això cridem a la ciutadania a mobilitzar-se el dijous 9 a les 20h davant l’Ajuntament de Barcelona. El transport públic és un dret, no un privilegi!

Federació d'Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (Favb) - Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP)

1 comentari:

  1. Hola company, ens vàrem conéixer en la concentració del Mobile Congress Barcelona, i només voldria afegir que per als que vivim fora de BCN la pujada encara és més greu . . . . Actualment per fer un viatge entre dues poblacions juntes de l'area metropolitana que siguin de diferenta zona costa molt més que fer un viatge dins de BCN.
    En aquest sentit ja fa dies que jo plantejo la supressió de tantes zones tarifaries com una forma de reduir preus.
    Fins ara!

    ResponElimina